måndag 11 juli 2011

Flädersaft

Så fort jag känner doften av fläderblommor eller hör någon nämna fläder, så tar mitt inre en kort, snabb resa tillbaka till barndomen.

Speciellt till farmor och farfars berså, för det var där vi satt och dinglade med benen på trädgårdsstolarna i förväntan om att få något gott att fika på.

Som oftast fick farmors nybakade sällskap av en glaskanna fylld med flädersaft och is.

Jag skulle plocka/klippa ner en hel flock med fläderblommor för att göra saft på dem. Men jag blev så himla snopen, för dels hade en hel del blommat ut, och där det fortfarande fanns blommor satt så otroligt högt upp, så de nådde jag inte.

Måsta skriva in i almanackan till nästa sommar att ta dem lite tidigare.

(Jag hade inga glasögon på mig när dessa fotades, så skärpan är det nog lite si och så med...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar