torsdag 27 juni 2013

Mysfrukost

Sovmorgon!! Åh så härligt...
Jag älskar verkligen sovmorgnar. 

I morse provade jag två recept som var nya för mig. 
Det första var två skinkskivor i en smord muffinsform, som bildar ett foder i muffinsfördjupningen, därefter knäcker man ner ett ägg i gropen. Lite ost på toppen blir extra gott. 
Grädda sedan det hela i 15-20 min, i +200. 
Väldigt mumsigt!

Det andra nya var frukostfrallor utan gluten och mejeriprodukter. 

4-6 bullar

1,5 dl mandelmjöl
1,5 dl pofiber (finns på glutenfria hyllan)
1,5 msk fiberhusk
1-2 tsk bakpulver (en del tycker det blir besk smak med för mycket bakpulver)
1 tsk salt
2 ägg
2 dl rysk yoghurt eller creme fraiche eller liknande (soygurt i mitt fall)
3 msk vatten eller mjölk
3 msk smält smör eller kokosfett
svarta vallmofrön + uppvispat ägg

Vispa äggen fluffiga, vispa sedan ner yoghurt och det smälta fettet.
Blanda de torra ingredienserna och vispa ner. Låt allt stå och svälla i minst 5 minuter.
Sätt ugnen på 200 grader och rulla försiktigt till bullar med blöta händer, lägg på bakplåtspapper och pensla med uppvispat ägg och vallmofrön. Grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter.

Jag hade inga vallmofrön och inte penslade jag bröden heller. 

Dessa bröd blir väldigt porösa och lätta så de skall hanteras varsamt när de är varma, annars är nog risken att man klämmer sönder dem i handen. 

Perfekt ersättning när man verkligen längtar efter lite bröd!!

En annan sak som är jättegott är naturell yoghurt (soygurt), riv ner ett äpple med eller utan skal (smaksak), häll på lite solroskärnor och pudra över med lite kanel. Blanda och ät. 
Super supersmarrigt!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar