fredag 2 mars 2012

Balsam för själen

Så känns det när jag har en ledig fredag, med efterföljande ledig helg. Helt underbart!

Helst av allt skulle jag vilka göra ingenting alls. Hela dagen. 
Bara skrota runt och peta lite här och peta lite där. 

Men, det är lite saker som ligger på, som jag vill få gjort nu för att slippa känna att det hänger över mig. 

Ska bland annat se på ett projekt jag är inblandad i genom Leader. Väldigt intressant. Skulle ju vara roligt om vi kom till ett annat Leaderområde i ett annat land. :)

Men jag ska undersöka lite och ta fram lite förslag som vi gemensamt ska titta på. 


(Vad är Leader?
Leader är en fransk förkortning som översatt till svenska betyder "Länkar mellan åtgärder för att utveckla landsbygdens ekonom".

Ett syfte med landsbygdsprogrammet är att olika aktörer på landsbygden ska samarbeta mera för att driva på utvecklingen i just deras hembygd. Därför finns Leadermetoden. 

Leader är alltså inte en egen stödform, utan ett sätt att tillämpa en del av stöden i programmet.

Varför behöver jag känna till Leader?
Om du bor i ett Leader-område kan du söka stöd via LAG (Local Action Group) om du har en idé. Gärna ett projekt som kan genomföras som ett samarbete mellan privat, offentlig och ideell sektor. I och med att Leader kan innebära såväl samarbete som privat och lokal offentlig medfinansiering kan du få tillgång till större resurser för din idé än om du söker projekt- eller företagsstöd på egen hand. Den privata medfinansieringen behöver inte bestå av kontanter utan kan exempelvis vara ideellt arbete i projektet.

Om du inte bor inom nuvarande Leader-områden kan det vara bra att veta att nya områden ska skapas i och med det nya landsbygdsprogrammet. Målet är att omkring 75 procent av befolkningen på landsbygden ska omfattas. Initiativet till att skapa Leader-områden kan komma från vilken aktör som helst.)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar