onsdag 7 december 2016

Kommunal och julbak

Jag såg en burk på en hylla och undrade vad det egentligen var för något. 


Bruspulver kallas en typ av godis i pulverform, som sålts i Sverige under olika perioder sedan början av 1900-talet. 

Den mest berömda svenska varumärket för bruspulver var Tomtebrus, som såldes under 1900-talets första hälft och fortfarande var populärt på 1950-talet. Det var ursprungligen avsett för hemtillverkning av läskedrycker genom att blandas med vatten, och såldes både i små påsar eller plåtdosor. Kunder upptäckte dock snabbt att man kunde lägga det direkt på tungan istället för att blanda ut det med vatten.

Nu vet jag det. 

Och ni med. 


Idag har det varit en dag i Kommunals regi, utbildning för arbetsplatsombuden runt om i omvårdnad Gävle. Intressant dag. Jag ser fram emot fler i vår.

För övrigt så går jag igenom lite recept inför godis och pralinskapandet som ska dras igång. 


Här är ett tips: saffrantryfflar. Hur gott låter inte det? Den måste jag prova. 


Eller den här! Mums...

Jag funderar vidare. 



 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar