måndag 18 april 2011

Mat

Varje vecka (nästan), oftast på söndagskvällar, gör jag en matplanering för veckan samt en handelslapp.

När jag frågar familjen vilka maträtter de helst skulle vilja ha under veckan, säger min yngsta son nästan alltid matpaj.

När jag började göra just matpaj, gick jag ganska strikt efter olika recept, men nu har jag börjat göra frysrensningar vid dessa tillfällen.

Ett perfekt sätt att ta vara på små slattar av både det ena och det andra.

Jag fryser ner det mesta som jag får över.
Tex 1/2 lök, ett par skedar köttfärs eller tacofärs, någon korvsnutt osv osv. Perfekt att sedan lägga på en pizza eller i en paj, och sedan slå över lite äggstannig.


Om man ska tro på undersökningar som görs så kastar svenskarna ofantliga mängder med mat.
Då är det här ett bra sätt att göra för att ändå göra nåt gott av de "gamla" resterna.

Så härmed vill jag slå ett slag för frysning och frysrensningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar