onsdag 22 februari 2012

Bovete

Det finns en helt fantastisk ört som heter bovete. Den äts som gröt, müsli, bröd eller mals till mjöl.

Gröten är superbra för magar som inte mår så bra, och den är dessutom fantastiskt god!

Så står det i alla fall där jag läst om denna växt.

Jag har försökt äta denna gröt ett stort antal gånger under de senaste fem åren, men jag står bara ut några dagar. Sedan är det kört.

Det smakar så illa så änglarna gråter!

En sked gröt en stor klunk vatten. En sked gröt en klunk vatten... När fyyy!

Vad är det veganerna vet som jag uppenbarligen missat när jag tillagat detta?

Har till och med provat att bara köra de blötlagda grynen i mixern för att äta ala rawfood. Men det smakade inte bättre för det. Och inte blev det bättre med bär och annat smaskigt till. :(

Så, snälla ni som vet. Hur piffar jag till denna råvara för att det inte smaka så jädra illa?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar