måndag 6 februari 2012

Film i soffhörnet

Nu eller aldrig (originaltitel The Bucket List) är en amerikansk komedi/drama film från 2007. 

Två äldre män, som drabbats av samma sjukdom, hamnar i samma rum på sjukhuset. Edward Cole (Jack Nicholson) är VD för ett sjukhus. Han är fråmgångsrik och förmögen. Carter Chambers (Morgan Freeman) arbetar på en bilverkstad. De båda blir vänner. Carter får idén att de båda ska leva livet istället för att tänka på sjukdomen, och övertalar Edward att följa med på en resa som blir fylld av äventyr, men även sorg.

Det var en bra film. Och den väcker helt klart tankar. Som tex. hur pratar man med någon som är döende? Undviker man det uppenbara och låtsas föra en givande och normal dialog, eller tar man steget och kliver över tröskeln och bjuder in till den svåraste konversationen? För mig finns inga självklara svar. Joo egentligen, men det vill ju till att båda parter orkar mötas i den dialogen, annars blir det ju inget möte. 

Men hur skulle jag själv vilja att mina nära och kära talade till mig, om min tid var utmätt? Joo, ärligt, nära, innerligt, kärleksfullt, äkta... Jag skulle vilja skratta tillsammans, minnas tillsammans, gråta tillsammans, bestämma vad nästa dag ska innehålla, bara för att vi fortfarande kan.

Min önskan och förhoppning är att inte behöva hamna i detta. Drömscenariot vore att alla runt mig fick leva hela sin tid ut, så när det väl är dags att ta farväl, så är livet redan levt. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar