tisdag 2 februari 2016

Meditation och choklad





Förra helgen var det fullmåne, så på söndagen var vi ett gäng som gick ut i månskenet och genomförde en fullmånsmeditation. 
Det är lite speciellt att sitta ute i det fria, med en knastrande brasa, naturens ljud och tystnaden inom sig själv under meditationen. Jag är glad att få uppleva sånna stunder. 


Veckan som passerade var delvis skitkall, strålande vacker och gnistrande vit. Synd bara att det inte finns nåt sparkföre kvar under denna veckan. 
Nu är det mest vattenpölar och isfläckar. Surt. 



Som mångårig godisråtta så går ju inte suget över bara gör att jag inte äter godis längre. Nu är det inte själva sockret jag vill åt, nu är det bakningen och njutningen av att få stoppa i sig något nybakat, ljummet och doftande som lockar. 
Så då är det ju smart att baka nyttigare bakverk. Det finns massor med bra sidor på nätet att hitta goda recept från. 

Mina favoriter är: http://bakasockerfritt.se, http://56kilo.se/recept/ och http://nillaskitchen.com
Men det finns många bra recept att få lite här och där. 
Konsten för mig är snarare att hitta dem som bakar på det sätt som passar just min kropp. 

I alla fall... Chokladbakverket på bilderna är så här:
10 gram smör (valfri sort)
1 ägg
25 gram mörk choklad
2 msk grädde (valfri sort)
1 tsk sötning (tex agave)
1 krm vaniljpulver.

Smält smör och choklad. 
Blanda ner övriga ingridienser, häll i en mugg eller liten värmetålig form. 
Kör i micron 1-2 min, beroende på micro. 

Kakan kan vara lite mjuk, eller lite fastare, allt efter tycke och smak. 

Om du inte orkar äta upp allt, spara resten i kylen och prova resten nästa dag, då har den blivit supergod!

(På bilden är det dubbel sats, därav flera formar).



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar