tisdag 21 december 2010

Julstress?

När börjar du göra jul hos dig?
Är det några dagar före julafton utom granen som ska upp kvällen före julafton? Eller tjuvstartar du lite tidigare?
Jag jular till det till första advent, och granen kommer upp runt den andra advent.
Toktidigt säger många.
Smart säger jag.
För då är hela december kvar till mys.
Dagarna i december är ju alltid kortare än andra dagar. Det känner vi väl alla till? Och då är det så skönt att det mesta är gjort så jag verkligen kan mysa.

När är det egentligen dags att börja dricka glögg på året?
De flesta glöggmys-inbjudningarna kommer i december, när alla har dåligt med tid.
Efter jul, tex i januari är det många som tycker att glöggen gjort sitt.

Jag tycker att november är den bästa glöggtiden.
Alla är fortfarande förväntansfulla inför december som är i antågande, och det är lite väl tidigt så det känns busigt för många att glögga lite redan då.
Endast ett fåtal har inhandlat glögg.
Pepparkakor är definitivt inte med på "att göra listan" ännu.

Men just därför tror jag den smakar som bäst just då.
Med lite hembakade peppisar och någon god glögg från året före, då händer något i människan.... Barnasinnet är vaket och längtan efter julen finns där.
För ju närmare december vi kommer, ju mer fokuserade blir vi, synfältet smalnar av och allt vi vill få gjort innan jul måste börja bockas av från listorna.
Och vips så har barnasinnet flugit sin kos och kvar är bara den vuxna med den där stressade blicken.

Så fram för novemberglöggen!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar