söndag 5 december 2010

Shoping i onödan?


Köpstopp...?
Är det nu man ska införa köpstopp?
Innan julens shoping? Eller ska man vänta till efteråt?
Och varför överhuvudtaget ha ett köpstopp...

Jaa, valen är ju frivilliga.
Men jag har tänkt en hel del på det här med att köpa saker. Konsumera.

Titta bara in i mitt badrumsskåp, vad finns där? Bara sånt jag använder dagligen? Nej verkligen inte.
Där finns sånt jag handlat på mig, för att det kan ju vara bra att ha...
Till vad då???

Nä, jag har sakta men säkert börjat känna att jag vill "simplifiera" mitt liv, och det som rymms där i.
Tex. kasta eller ge bort sånt jag inte kan eller vill använda.
Jag har köpt några olika hudkrämer med doft som doftar ljuvligt. Men inte på mig!

Så de har jag lämnat vidare till en god vän som kan använda dem istället för mig.
Känns bra i magen att ge vidare och inte slänga sånt som är felfritt.
Samtidigt som jag skapar utrymme för nya friska energier, istället för att hålla kvar de gamla stagnerade energierna, som de har blivit i mitt fall, eftersom flaskorna och burkarna bara står där, orörda.
Konsten är ju sedan, att inte fylla de där håligheterna igen.

Så jag ska försöka att inte hamstra så mycket, utan istället få in feng shui tänket.
Det funkar ju inte på alla områden, inte för mig i alla fall.

Mat, där vill jag hamstra, det blir billigare så.
Men där kan man ju tänka på att inte köpa mat bara för handlandets skull, utan faktiskt tömma frysen innan det får handlas nått nytt. (Förutom färskvaror och tillbehör som behövs för att färdigställa maträtterna som skall tillverkas.)

Tänkte också att detta kunde vara ett bra sätt att få lite större kontroll på pengaflödet.
Ska bli spännande och se hur det blir.
Se om jag märker någon skillnad.

Ett litet tips inför julens köpnojjor...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar