måndag 13 december 2010

Luciafirande



Har du sett något luciatåg i dag? Det har jag! Jag klev upp i morse, på min lediga dag, för att se tvs luciatåg. Tända ljus, och fin musik... Men det var inte så mycket låtar jag kände igen, Vart har de gömt alla traditionella lucia och julsånger? Känndes som lite smolk i bägaren, faktiskt.
Men, man får väl göra det bästa av det ändå, så jag fikade lite på mina lussebullar. Smaskens.

Efter det har jag legat i som ett skållat troll, tycker jag själv.
* Tog bort alla sängkläder och hyvade in i tvättmaskinen, hängde täcken och kuddar på vädring.
* Drog igång en bröddeg.
* Ut på prommis med lilla doggen, tog vägen över slätten (åkrarna) för att lägga på på ett brev åt maken. Svinklallt! Snålblåsten höll på att fälla mig.
* Hem, göra mat, maken och äldsat sonen är båda hemma och sjuka.
* Hänga tvätt, i med en ny laddning.
* Baka ut bröden, jäsning under duk.
* Dammsuga sovrummet, golv och madrasser, bädda rent.
* Grädda bröden.
* Dammsuga tvättstugan och torkrummet, sortera in tvätt, samt stryka en hel hög med tröjor åt mig. (blä!)
* Sedan en nygräddad macka med kaffe, phu...
Så nu blir det inget mer arbete idag.
Nu väntar jag på att få åka på en julmiddag med en hel hög trevliga människor.
(Nu ringde arbetsgivaren och ville att jag skulle jobba ikväll...
Men jag vill verkligen gå på min julmiddag, så jag sa nej.
Huga... känns inte helt bra, men jag säger inte nej om det inte verkligen är nej.)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar