torsdag 3 februari 2011

Arbete

Har du provat på att vara arbetslös? (Eller kanske pensionär...?) Har du någon aning om vilket hål "icke-jobbet" gräver?
Såå farligt kan det ju inte vara....?

Stämplingen ska ju ge 80 % av den normala lönen. Och det är ju trots allt inte så farligt.

Det jag inte riktigt får ihop är matten i det hela...
Jag har svårt för siffror, det är sen gammalt.
Men hur jag än räknar så blir det inte 80 % kvar.
Om jag har en vanlig lön, på säg 15.000:- efter skatt och A-kassan ger 8.000:- efter skatt, hur kan det vara 80 %?

Det är så jädra mycket pengar det skiljer på, också tror de styrande att det är bara är att jobba om man vill ha jobb. Vi som är utan anställning är bara lata och vill inte jobba.
(Det klart att de finns. Men man kan väl inte utgå från att alla är latmaskar som hellre ligger på soffan?)

Jag har en hel hög med timmiskollegor som liksom mig har harvat på år ut och år in, med hoppet om att den där foten som vi har inne, någon gång ska ge den belöning vi alla suktar efter så grymt.

Som timmis ska man alltid vara tillgänglig. Och det är vi också, nästan jämt, utom om vi trots allt måste till tandläkaren, frissan, läkaren, banken eller andra ärenden som ingår i livet.

Herre Guuud, den tacksamheten ger många tusen kronors skillnad per månad, (om man har turen att bli inbokad på många arbetspass,) så nog tusan är vi glada att få chansen att jobba. (Inte prat om nåt annat!)

Har du ett jobb du tröttnat på?
Inger fara, jag kan ta hand om det åt dig. Jag ska sköta om det som det vore mitt eget. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar