fredag 11 februari 2011

Vitt, vitt, vitt...

Jaha, då var det dags för lite snö igen.

SMHI pratade om en klass 2 varning, med en kommentar om att man gott kunde ta en semesterdag och vara hemma och rensa skåpen istället...

Uppstigning (som vanligt) kl 05.00, jag tänkte att det var nog bäst att skynda mig på så jag skulle hinna skotta ut bilen innan jobbet.

Det var kompakt snö på hela garageuppfarten. Så det var bara att sätta fart. Men eftersom den äldsta sonen hade lovat att skotta gjorde jag bara en 15 meter lång ränna för bilen.

Väl på jobbet var nästan alla på plats. Endast tre av personalen saknades. Vi misstänkte att det skulle bli tunnt med personal en dag som denna, men efter en stund var vi fulltaliga.
Vi kollade av vilka områden som var värst drabbade av snön. Vilka vägar som var framkomliga och vilka som inte var det.

Vi gjorde en "krisplan", så om det var omöjligt att ta sig fram till en del skulle vi ringa kunderna och meddela att vi skulle bli lite sena pga snöröjningen.

Alla gav sig iväg, som vi brukar, med lyckönskningar till varandra.

Jag åkte mot ett område där de hade plogat byvägen. Det var dock inte plogat på någon avstickare, så där körde jag fast första gången.
Efter att ha provat ett antal gånger att komma loss var det bara att ta sig ur bilen för att få loss den.
Pulsa upp till huset jag skulle till. Knädjupt med snö.
Mycket snö i kängorna.
Hittade en spade, ner till bilen igen, skotta, skotta, skotta.
Kommer inte loss. Skit. Skotta mera. En granne lite längre bort kommer sättande, han knuffar och puffar tills jag kommer loss! Underbart med hjälpsamma människor.

Nästa kund, kör fast där med!
Vad är det här? Konstaterarar att bilen jag kör har markfri gång på högst 11 cm vilket gör att bilen lägger sig som en säl på magen på minsta lilla snösamling. Helt galet! Inte en bra bil för hemtjänsten.
Får hjälp av kundens son som snällt nog skottar åt mig! Lyxigt.
Kommer loss.

Tredje kunden, där håller sonen på att plogar deras väg. Den går uppåt en liten aning, så när "min" bil ska upp för del lilla backen kommer jag ingen vart, jag bara halkar. Hopplöst.
Backar en liten aning för att kunna ta fart framåt och landar på en pytteliten snörimpa som bilskrället väljer att fastna i. Men nu Jädrar.....
Vägrar be om hjälp.
Lyckas komma loss efter lite körande framåt och bakåt. Men tar mig knappt upp för backen!

Man kan ju tänka att det är inte så mycket snö så det blir nog bättre nästa vinter. Men något beslutsfattarna inte har tänkt på, är att det också blir vår varje år. Och vår på "vishan" innebär lervägar som är minst lika svåra att ta sig fram på som snövägar.

Hur som helst, vid lunchtid konstaterar vi att vi är fyra stycken som kört fast ett flertal gånger. Vi hade bara tur som inte behövde ringa bärgaren (för de hade verkligen fullt upp idag.)

Sammanfattning av dagen: det blev en bra dag trots konstanta snöpulsningar hos alla kunder utom hos två.
Och krislösnigen behövdes aldrig utföras.

Hoppas söndag blir lugnare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar