torsdag 17 mars 2011

 17:e mars 

Idag är det den 17:e mars, Saint Patrics Day, och min födelsedag. :)

När man har passerat sin 20:e födelsedag verkar det vara lite skämmigt att vilja fira sin födelsedag. 

Det har jag aldrig förstått!
Jag tycker absolut vi ska fira våra födelsedagar. 
Varför ska vi inte fira och vara glada över den dagen vi föddes? 
Den dagen vi "landade" på jorden! 
Det klart det är värt att uppmärksammas. Den dagen borde vi alla vara extra stolta över! 

Inga blygsamma små förnekanden, nej, fram för stolta födelsedagar med ballonger och skratt. 
Och vill vi fira med tårta eller annat fika borde vi göra det med hjärtlighet och inte med någon liten sval undanflykt om att vi "måste väl bjuda nåt"....

En annan sak som borde återinföras är hemmagjorda gåvor. Om vi absolut vill ge bort något tror jag av hela mitt hjärta att de flesta skulle absolut uppskatta ett hembakat bröd, några egengjorda kakor, en burk hemkokad sylt eller något annat egentillverkat. 

Ofta så tänker vi: nää vad ska han/hon tro? De kan ju tro att jag vill göra mig märkvärdig... Att jag är nåt. 
Skit i det! 
Tänk på vad mottagaren skulle känna. 
Eller ännu bättre, vad skulle Du tänka om någon gav dig en liten påse med  hembakta kakor? 
Skulle du uppriktigt sagt bli ledsen över det? 
Det tror inte jag!
Jag tror de flesta skulle bli jätteglada över att någon tänkt ut något som mottagaren skulle vilja ha, och sedan själv tillverkat det. 
I en sådan gåva ligger det verkligen mycket tankar, kraft och förhoppningsvis kärlek. 
Det är det annars svårt att banka in i en köpt sak.  

Så mera hemslöjd åt folket! 
Ha en bra dag. 
Det tänker jag ha. För det är min alldeles speciella dag idag. :)

Saint Patrick's Day
 (iriskaLá Fhéile Pádraig) ärIrlands nationaldag som firas den 17 mars. Dagen firas till minne av landets skyddshelgon S:t Patrick. I bland annat USAStorbritannien och Irland är det tradition att ha gröna kläder på sig. Om man ser någon som varken bär gröna plagg eller accessoarer får man enligt tradition tillåtelse att nypa dem. S:t Patrick är även känd som den person som tog kristendomen till Irland.

Chicagofloden färgades grön på Saint Patrick's Day 2005.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar