onsdag 23 mars 2011

Bokhylla

Den här fina och väldigt smarta bokhylla hittade jag på ihyllan.se.
En sån hylla skulle jag vilja ha....
Och jag vet precis vart den skulle stå!

Böcker är så fantastiska.
Med en liten mängd papper kan jag förflytta mig vart jag helst önskar och vill i världen.

Jag kan besöka historiska händelser och platser, ta en resa till framtiden, en sväng ut till rymden, ner i djupaste förfall och förtryck och många många fler ställen.

Med tanke på alla författare, både levande och döda, är det bara jag som kan begränsa mig och min resa.

Det bästa av allt är att böcker är gratis! Alla böcker som finns på biblioteket är ju mina och dina. Det är bara att "hämta" hem dem och njuta av dem.

Personligen tycker jag att läsning ska vara en njutning.
Jag blir djupt olycklig och väldigt illa berörd av tragiska livsöden, speciellt om det handlar om och med barn och djur....
(En klassisk kommentar, men så är det)
Eftersom jag är en person som lätt tar illa vid mig, undviker jag dessa typer av böcker i allra största, möjligaste mån.

En hel del deckare har det dock blivit. Vilket jag aldrig trodde. Men det får absolut inte vara otäcka deckare, det ska bara vara lite lagom spännande.

Men favoriterna just nu är alla härliga må-bra böcker. (Just nu har pågått några år... Ganska många år faktiskt)
Vilka böcker det är, tror jag var och en måste avgöra. För vi är ju inte den andra lik.

Den ultimata boken för mig är en bok som får mig att både småle, bli tårögd, skratta högt och känna att jag är med i historien.
Samtidigt som jag kan mysa i soffan med en kopp kaffe/the, likväl som den ska funka på altanen i solen, i sängen eller i ett väntrum.

Hur jag vet att det är en sån bok jag har i handen, vet jag inte, det är bara nåt jag känner när jag läser baksidan och/eller "tar in" omslaget. Bilder kan ju säga mer än tusen ord, samtidigt som man kan bli riktigt lurad. En risk man får ta.
(Och om man ibland vill köpa böcker och gillar att läsa pocketböcker, behöver man inte bli ruinerad på kuppen.)
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar