tisdag 8 mars 2011

Glass-semla

Om man som jag inte kan äta mejeriprodukter men älskar semlor, måste man hitta nya infallsvinklar till semelvärlden.

För ungefär 13 år sedan kom jag fram till att det var mejeriprodukter min mage ville vara utan.
Efter den vetskapen började en ny matera i mitt liv.
Alla smaker jag kände till var baserade på smör, mjölk, grädde, ost, fil, yogurt osv... Och nu funkade inget av det.

Så för att göra en lång historia kort, fick jag börja om från början med matlagningen.
Det gällde att hitta produkter som funkade med mina smaklökar och det tog lite tid.

En sak jag verkligen saknade var ju semlan! Jag åt lätt 4-8 st under semelperioden. Så det var med avund och stor saknad jag blängde på alla semlor i affärerna. Till slut var jag tvungen att hitta en lösning som skulle kunna ersätta något så när.

Det var så jag "uppfann" glass-semlan. Den är numera ett stående inslag i familjen. (Äldsta sonen äter också helt mejerifritt, sedan några år tillbaka).

Jag köper semelbullar (lat som jag är), mandelmassa och glass. Sedan monterar jag ihop detta enligt bilderna.

Den är inte lika god som en gräddig semla. Men helt okej. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar