lördag 28 november 2015

Sista kvällen med gänget

För ca 6-7 år sedan gjorde jag och en vän en projektansökan till LEADER Gästrikebygden. Vi ansökte om projektpengar för att driva ett landsbygdsprojekt som vi trodde väldigt mycket på. 

Efterfrågan på det vi hade tänkt att göra var uppenbar efter våra marknadsundersökningar bland små egenföretagare på närliggande landsbygd. 

Tyvärr fick vi inte genom förslaget, men någonstans i den här processen så fastnade dem för mig och erbjöd en plats i styrelsen. 

Jag blev förvånad, smickrad men framför allt så blev jag glad! I det här sammanhanget skulle jag få möjlighet att arbeta för en levande landsbygd med utvecklingspotential, så det kändes helt rätt. 

Platsen blev min och den har jag förvaltat väl. Under dessa år jag varit med har jag bara missat ett, möjligen två, möten, trots att de varit förlagda i olika kommuner (Sandviken, Hofors, Ockelbo och Gävle) på kvällstid efter ordinarie arbeten, ute i någon bystuga, hembygdslokal eller liknande. Så trots att vi alltid vetat att det kommer att bli väldigt sent under dessa möteskvällar, så har det inte känts som någon uppoffring, just för att det har varit så roligt och spännande med alla projeltansökningar som kommit in. För att inte prata om alla fantastiska människor vi fått träffa genom LEADER. Otroliga idésprutor, hängivna och otroligt drivna människor i var och varannan buske. 

Men ikväll var det alltså dags att ta farväl av vårt gäng. Projekttiden för denna LEADER-period har gått till ända och en ny ansökan har blivit godkänd från Jordbruksverket för en ny LEADER-period. Vilket är fantastiskt roligt, men i den vevan när vi skulle anmäla vårt intresse för kommande uppdrag, så var jag nöjd. Jag jobbade fullt och pluggade mycket, så jag var trött och behövde pausa. Men just nu känns det väldigt vemodigt. 

Vi var på Lindarnasgård i Lingbo på avslutsmiddag med gänget, fantastiskt ställe, god mat, trevliga människor som äger och driver stället. 












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar