fredag 15 september 2017

Fri-dag

Fredag som är lika med fri-dag för mig. 
Det är så otroligt härligt med lediga dagar, som inleds med mjukstart. Det är min melodi. 

Igår var jag och röstade i kyrkovalet för första gången i mitt liv. 
Jag har alltid tänkt att kyrkan är helt oberoende av politik och de politiska partierna har inget att göra med kyrkan. 
Men ju bättre inblick jag fått i den politiska världen desto mer inser jag. 
Bland annat att det är det politiska partiet som får mest röster i kyrkovalet som sätter "tonen" för hur kyrkan skall vara och agera. 
Man kanske inte håller med om vartenda påstående som de politiska partierna påstår, men om ett parti går till val med säg tio olika påståenden och jag kan hålla med om sju av dom. 
Tre av ett annat parti och fem av ytterligare ett annat parti - då måste det vara bättre ändå att rösta på det partiet som trots allt fått sju av sina påståenden än att inget göra?


För vad händer om ingen bryr sig?
Då får prästerna bestämma hur kyrkan skall bedrivs utan inflytande från medlemmarna. 
Men om vi bryr oss och går och röstar då är det medlemmarna som får vara med och påverka vilken typ av verksamhet som ska bedrivas, för det har då majoriteten av medlemmarna röstat fram.

Så vill vi ha en kyrka som är öppen för alla, en kyrka som finns där när livet krisar, eller som kan bedriva kostnadsfria barn och ungdomsverksamheter som tex barnkörer mm?
Eller vill vi ha en exkluderande kyrka som bestämmer vem som får vara med? Hur du ska vara för att få bli medlem i just den kyrkan eller som tar avstånd från dig om du älskar någon som kyrkan inte tycker är lämplig?

Vi som är medlemmar i Svenska kyrkan besitter en otroligt stor påverkningsgrad om hur vår kyrkliga verksamhet skall bedrivas i framtiden. 


Sprang på en härlig kvinna igår och som även är mamma till en av mina närmaste vänner, så vi hamnade på mitt favoritställe (Wayne's) och tog en fika tillsammans. Väldigt mysigt. 


Hösten är ju på starkt intåg nu, och naturen berättar med tydlighet vad som väntar. 

Fantastiska björnbär växer i en av Gävles trädgårdar som jag passerar då och då. 


Vår lilla park som ligger närmast vår lägenhet har fått ett täcke av löv på marken i varierande färger. 


Njut av en bra fredag, och ni som är lediga, njut även av en skön helg. 

På mitt schema står det arbete lördag 
7-22 och söndag 7-22, så jag vet vad som väntar. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar