tisdag 5 september 2017

Så var det äntligen dags!

Igår var det premiär på silversmidet. Sååå jag har längtat!
Jag har tidigare gått en hel massa år på Medborgarskolan, bytte därefter till privat utförare som tyvärr slutade med sin verksamhet efter några år, och utan egen verkstad var det nu dags att försöka krångla till sig en ny plats på någon av stadens alla smideskurser. Vilket inte är det lättaste...
Men jag hade till slut turen att få komma med på en reservplats, tack och lov!
Jag har bara 7 minuters gångväg till kurslokalen, så det var enkelt att komma dit. Men när jag var 200 meter ifrån ingången så kom jag på att jag kanske ska dubbelkolla adressen, det var ju ett bra tag sedan jag gick hos dom, dom kan ju ha flyttat.
Mycket riktigt, det hade dom, så det var bara att sätta fart till den faktiska platsen. Men även den ligger nära och bra, skönt när jag var ute i sista minuten. Man vill ju inte missa dyrbar verkstadstid!


Så nu är jag igång och fingrarna är söndersågade igen. Precis som det ska vara. 


Den där äppelpajen jag nämnde... så här såg den ut innan den tog slut. Glömde visa det. 


Jag köpte garn i lördags, satte genast igång att sticka ett par vantar. Den första är färdig, bara hälften kvar nu. 
Det absolut roligaste tycker jag när det gäller vantar, är att sticka med mönster. Men det var ett tag sedan jag stickade nu så jag kände att jag skulle mjukstarta lite. Men garnet är ju så fiffigt så det händer ju lite trots att det bara är slätstickning. 

Något jag aldrig lärt mig är att sticka håliga mönster. Det vill jag lära mig, och det finns ju allt man kan tänka sig och lite till på youtube. Därifrån kan man lära sig allt man behöver och inte behöver. 
Tex. som det här: https://youtu.be/_PnLCrWBXy8


Sök och du ska finna!


Stadens tjusiga blomlådor på bron över Gavleån värda att betrakta. Jag gillar speciellt det stjärnliknande gräset. 

Nu lite hemmafix innan kvällspasset drar igång. Ha en bra dag. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar